Deze site maakt gebruik van cookies om het gebruiksgemak te verbeteren. Lees meer over cookies.

Verberg dit bericht
 
Wine-Drive-Thru
Een wasstraat met wijn

In één klap alle wijnorders van de horeca gecanceld… en er komen voorlopig geen nieuwe orders meer binnen. Dat is wat er gebeurde bij Wijnkoperij La Persistance op maandagochtend 16 maart. Het lijkt een nare droom die je, als je ’s ochtends wakker wordt, al weer vergeten bent. Maar deze nare droom blijkt de echte werkelijkheid voor heel veel ondernemers.

Huub van den Muijsenbergh, eigenaar van Wijnkoperij La Persistance, nam direct maatregelen om algemene kosten te besparen. Maar de voorraad aan wijn was al binnen en zou nu uitgeleverd moeten worden aan de horecagelegenheden. Huub kwam samen met een goede vriend op het idee om de wijn direct aan de consument te verkopen middels een Drive-Thru concept, zoals die van de bekende fastfood ketens. Het aanbod 6 flessen halen, 3 betalen zal de consument zeer aanspreken en helpt Huub de zaak voorlopig overeind te houden.

De Wine-Drive-Thru werd gerealiseerd voor het pand van La Persistance op Minervum 7374 aan het Hoogeind in Breda. Het lijkt eigenlijk op een wasstraat, de bezoeker hoeft de auto niet uit. Bij aankomst kun je aangeven welke van de zeven soorten wijnen je wenst, waarna de dozen door het personeel in de achterbak van de auto worden gezet. Telkens wordt de 1,5 meter gerespecteerd voor zowel de bezoeker als het personeel onderling. De betaling van de order is 100% contactloos, de pinautomaat wordt op minimaal 1,5 meter afstand aan de bestuurder van de auto aangeboden. Er werd erg enthousiast gereageerd en het was het ook gelijk heel druk.

Met dit nieuwe concept hoopte Huub ook bij te dragen aan een veilige manier om de consument thuis te voorzien van een lekker glas rode, witte of rosé wijn. De planning was om komende weken de wijnen afhalen te kunnen halen bij de Wine-Drive-Thru op elke donderdag, vrijdag en zaterdag van 15:00 uur to 20:00 uur. Helaas heeft het nog geen anderhalve dag geduurd... Handhavers van de gemeente staken er vrijdagmiddag een stokje voor door te vertellen dat de drive-thru per direct verboden is.

Reden: La Persistance is een groothandel en mag niet rechtstreeks verkopen aan particulieren. “We vinden het een creatieve actie, maar het is niet toegestaan. Wij moeten een lijn trekken. Dit is ook juridisch niet houdbaar,” aldus een woordvoerster van de gemeente. Ondertussen mogen groothandels als Makro wél aan particulieren verkopen. “De landelijke overheid heeft daar een ontheffing aan verleend omdat het daar vooral levensmiddelen betreft”, aldus de woordvoerster van de gemeente.

Sinds de plotselinge en abrupte sluiting van de Wine-Drive-Thru is Wijnkoperij La Persistance volop op zoek naar een nieuwe mogelijkheid om het verkopen van wijn aan consumenten door te kunnen zetten in deze moeilijke tijd. Wellicht kan een dergelijke ontheffing als verleend aan Makro ook van toepassing zijn op hun bedrijf. Een samenwerking met een slijterij of horecazaak wordt ook niet uitgesloten. Het team geeft niet op en hoopt binnenkort een passende oplossing te kunnen bieden.

Tot die tijd kunt u voor vragen of het plaatsen van een bestelling contact opnemen met het kantoor van Wijnkoperij La Persistance via 076-5430036 of via info@lapersistance.nl.

Online bestellen via de website is helaas niet mogelijk.

Publicaties:
BN De Stem:
https://www.bndestem.nl/breda/geen-fastfood-maar-dozen-wijn-te-koop-bij-bredase-wine-drive-thru~aad4d1a3/
Algemeen Dagblad:
https://www.ad.nl/breda/geen-fastfood-maar-dozen-wijn-te-koop-bij-bredase-wine-drive-thru~aad4d1a3/?referrer=https://www.google.com/
Stappen&Shoppen Breda:
https://m.stappen-shoppen.nl/nieuws/nieuw-wine-drive-thru-bij-la-persistance-5e7b2d6d6010d128ab751df6/
Smakelijk Breda:
https://www.facebook.com/SmakelijkBreda/photos/a.817148264963554/3199563763388647/?type=3/
BN De Stem:
http://www.bndestem.nl/breda/wine-drive-thru-in-breda-per-direct-verboden~ad28cd19/

Het Wine-Drive-Thru concept wil Huub niet voor zichzelf houden. Als er ondernemers zijn die hetzelfde concept gratis willen gebruiken met alle uitingen neem dan contact op met sander@beveragebrandbuilders.com.